Vissza

Magyar Fejlesztési Központ

Nyitólap > Hírfolyam > Az európai oktatási térség megvalósítása 2025-ig, ...

Az európai oktatási térség megvalósítása 2025-ig, valamint az oktatás és képzés módosítása a digitális kor számára

Az Európai Bizottság tegnap két olyan kezdeményezést fogadott el, amelyek megerősítik az oktatás és képzés hozzájárulását az EU koronavírus-válságából való kilábalásához, és elősegítik a zöld és digitális Európa felépítését.

Az Európai Oktatási Térség 2025-ig megvalósítandó jövőképét meghatározva az Európai Bizottság új kezdeményezéseket, több befektetést és a tagállamok szorosabb együttműködését javasolja annak érdekében, hogy minden korosztály számára előnyös legyen az EU gazdag oktatási és képzési kínálata. Az Európai Bizottság emellett új digitális oktatási cselekvési tervet fogadott el, amely tükrözi a koronavírus-válság tanulságait, és tervet dolgozott ki a nagy teljesítményű digitális oktatási ökoszisztémára vonatkozóan, amely továbbfejlesztett digitális kompetenciákkal rendelkezik a digitális átalakuláshoz.

Az Európai Oktatási Térségről szóló közlemény felvázolja, hogy az együttműködés hogyan gazdagíthatja tovább a tagállami oktatási rendszerek minőségét, inkluzivitását, valamint digitális és zöld dimenzióját. Bemutatja, hogy a tagállamok hogyan alakíthatják ki az európai oktatási térséget, amely a tanulók és a tanárok szabadsága alapján tanulhat és dolgozhat az egész kontinensen, és hogy az intézmények szabadon kapcsolatba léphetnek egymással Európában és azon túl.

Az Európai Oktatási Térséget hat dimenzió támasztja alá: minőség, befogadás és nemek közötti egyenlőség, zöld és digitális átmenet, tanárok, felsőoktatás, erősebb Európa a világon. A kezdeményezések többek között a minőség javításának módjait vizsgálják, különös tekintettel az alap- és digitális készségekre, valamint az iskolai oktatás befogadóbbá és nemi szempontból érzékenyebbé tételére, valamint az iskolai sikerek javítására. Hozzájárulnak az éghajlatváltozás és a fenntarthatóság megértésének megerősítéséhez, elősegítik az oktatási infrastruktúra környezetbarátabbá tételét, támogatják a tanári szakmát, tovább terjesztik az európai egyetemeket és javítják az oktatási és képzési intézmények közötti kapcsolatot.

A közlemény meghatározza az európai oktatási térség 2025-ig történő megvalósításának eszközeit és mérföldköveit, amelyeket Európa helyreállítási terve (NextGenerationEU) és az Erasmus+ program támogat. Ezenkívül javasolja a tagállamokkal való együttműködés és az oktatás érdekeltjeivel való együttműködés kereteit, beleértve a jelentéstételi és elemzési struktúrát, elfogadott oktatási célokkal, a reformok ösztönzése és nyomon követése érdekében.

A digitális oktatási cselekvési terv (2021-2027) számos kezdeményezést javasol a magas színvonalú, inkluzív és hozzáférhető digitális oktatás számára Európában. Felhívás a tagállamok közötti szorosabb európai szintű együttműködésre, valamint az érdekelt felekkel annak érdekében, hogy az oktatási és képzési rendszerek valóban megfeleljenek a digitális kornak. A koronavírus-válság a távoktatást helyezte az oktatási gyakorlatok középpontjába. Ez rávilágított a digitális oktatás fejlesztésének sürgető szükségletére, amely a digitális korban a magas színvonalú oktatás és tanulás kulcsfontosságú stratégiai célja. Ahogy túlhaladunk a világjárvány sürgősségi szakaszán, stratégiai és hosszabb távú megközelítésre van szükségünk a digitális oktatáshoz és képzéshez.

A cselekvési tervnek két hosszú távú stratégiai prioritása van: (i) a nagy teljesítményű digitális oktatási ökoszisztéma fejlesztésének elősegítése és (ii) a digitális kompetenciák fejlesztése a digitális átalakulás érdekében. A digitális oktatás terén az együttműködés és az információcsere uniós szintű megerősítése érdekében az Európai Bizottság létrehoz egy európai digitális oktatási központot, amely elősegíti az együttműködést és a szinergiákat a digitális oktatás szempontjából releváns szakpolitikai területek között, létrehozza a nemzeti tanácsadó szolgálatok hálózatát és megerősíti a párbeszédet az állami és a magánszektor érdekelt felei között. Mindkét kezdeményezés hozzájárul a harmadik európai oktatási csúcstalálkozóhoz is, amelyet az Európai Bizottság december 10-én online fog megrendezni, hogy a minisztereket és a legfontosabb érdekelteket összefogja, hogy megvitassák, hogyan lehet az oktatást és a képzést a digitális korszaknak megfelelővé tenni.

Forrás: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1743