Franciaország, Németország és Svájc együttműködésével valósul meg 2017 és 2020 között az a Horizon 2020 program keretében közel 4 millió euró összeggel támogatott nagyszabású projekt, aminek célja a kulcsfontosságú infrastruktúrák megóvása a villámcsapásoktól.
A villámcsapások jelentős kárt tehetnek az épületekben és olyan stratégiai szereppel bíró infrastruktúrákban, mint például a repülőterek. A kockázat csökkentése érdekében az EU-s projektben nagy teljesítményű lézertechnológia segítségével kísérelik meg ellenőrzés alá vonni a villámcsapásokat. Amennyiben sikeres lesz, a kifejlesztett LLR (Laser Lightning Rod), vagyis lézer villámhárító rúd nem csupán tetemes mennyiségű pénzt takaríthat meg, de életeket is menthet.
„A manapság használatos villámhárító rendszerek még mindig azon a villámhárító rúdon alapulnak, amit Benjamin Franklin 300 évvel ezelőtt fejlesztett ki” magyarázza Aurélien Houard, a francia École Polytechnique kutatója, az LLR projekt koordinátora. „A mi projektünk célja ennek a koncepciónak az aktualizálása egy nagyon erős lézer alkalmazásával.”
Az LLR projekt középpontjában egy új típusú, nagy teljesítményű lézersugár áll. Ez a sugár úgy fog működni, mint egy, a villámcsapás számára előnyben részesített útvonal, eltérítve azt a potenciális áldozatoktól. Az egyedülálló lézersugár ugyancsak levezeti a villámcsapásokat a földbe, hogy a felhők elektromos töltését kisüsse.
Az LLR alkalmazására jó példa lehet, hogy egy repülőtéren felszerelve a lézer villámhárító rúd egy korai előrejelző radar rendszerrel összekapcsolva működne. „A vihar kialakulásakor a lézert a felhő felé irányítanák, hogy eltereljék a villámcsapást a repülőgép útjából a fel- és leszálláskor, a taxizáskor, és a földi működtetés közben” magyarázza Houard. „Gyakorlatilag, ez egy biztos folyosót hozna létre, amit lézersugarak vesznek körül és védenek.”
Az LLR csapata jelenleg Párizsban teszteli a lézert validálás céljából, majd 2021-re tervezik a koncepció végső demonstrációját Svájcban. A projekt kivitelezői bíznak benne, hogy egy sikeres bemutatót követően a rendszer néhány éven belül piacra kerülhet.
Forrás és további információ:
https://ec.europa.eu/research/infocentre/article_en.cfm?artid=52766