Az Európai Bizottság nyilvános konzultációt tart a 2021-től induló többéves költségvetési ciklusára vonatkozó kutatás-fejlesztési keretprogram (FP9, Framework Programme 9) célkitűzéseivel összefüggésben. Az uniós polgárok 2018. március 8-ig mondhatják el véleményüket. Bővebb információ ITT.
A Magyar Fejlesztési Központ (MFK) számára kiemelt fontossággal bír a konzultáció, ezért arra biztatja a kutatás-fejlesztéssel és innovációval foglalkozó érdekelteket, hogy osszák meg gondolataikat.
Ez alkalommal Marik Helga, az MFK brüsszeli szakértője mondta el véleményét.
- Kérjük, fejtse ki, milyen módon biztosítanak hozzáadott értéket a jelenlegi, kutatás-fejlesztéshez és innovációhoz, valamint a KKV-k és az egységes piac területéhez tartozó uniós programok, illetve alapok a tagállamok által nemzeti, regionális és/vagy helyi szinten megvalósítható eredményekhez képest!
- A Programok, mint például a Horizon2020 (H2020), a Life, a Cosme, stb., által kiírt pályázatok konzorciumi követelményei a határokon átívelő kapcsolati tőke intenzív növelési lehetőségét teszik lehetővé.
A Horizon 2020 Programmal kapcsolatban ki kell emelni az SME Instrument-et, ami a kétfázisú támogatási formájával és a garantált döntési határidőkkel ösztönzőleg hat a vállalkozókra, hiszen segíti a fenntarthatóság kialakítását. Köszönhetően a széles témaválasztéknak és a pályázatok készültségi fokához igazított pályázási lehetőségnek, a projektgazdák az eredeti elképzelésüket megtartva, a helyi szinten kidolgozott forgatókönyveik alkalmazásával vehetik igénybe a támogatást. Ezzel elkerülhető, hogy a vállalkozók az alapötleteiket kizárólag a pályázati kiírás kedvéért utólag átszabva ne a kiinduló problémára keressék a megoldást. Továbbá, a Horizon 2020 pályázati rendszere növekvő keretösszegek biztosításával, folyamatos, 2-3 évre előre megismerhető kiírásokat tartalmaz, ami biztosítja a tervezhetőséget és az ütemezett felkészülést.
A megvalósíthatóság szempontjából a projektgazdák számára anyagi szempontból jelentős hozzáadott értéket jelentenek a következők:
Összegfoglalásképpen tehát elmondható, hogy a H2020 egy kivételes konstrukció, amely az innovatív ötletek megvalósulását teszi lehetővé, nem pedig azok ellehetetlenülését.
- Kell-e módosítani vagy kiegészíteni a programok, illetve alapok célkitűzéseit az Ön által vizsgált szakpolitikai területen? Ha igen, milyen módosítások lennének szükségesek vagy kívánatosak?
- Magyarország egyelőre a felzárkózási politikára koncentrálva az ESB alapokon keresztül, az operatív programok pályázatainak a lehívására fókuszál, és időbe telik, amíg a direkt forrásokból való részesedésben jelentős eredményeket felmutatva szerepelhet az uniós versenyben. Az Európai Bizottság által kiírt közvetlen források pályázatai tiszta versenyt testesítenek meg, a "nettó befizető országgá” váló Magyarország célja pedig, hogy mielőbb felvegye a nyugati államok ritmusát. Fontos azonban, hogy a verseny tisztaságát megőrizve, a felzárkózást elősegítő eszközök a direkt források esetében is elérhetők legyenek. Ez csökkentené a direkt források lehívásához szükséges képességek között fennálló különbségeket Kelet- és Nyugat-Európa között.
- Hogyan lehetne tovább erősíteni az ezen a területen működő programok, illetve alapok közötti szinergiát a lehetséges átfedések, párhuzamosságok elkerülése céljából? Például, mérlegelné-e Ön egyes programok csoportba rendezését vagy összevonását?
- Az egyes területek összefonódása (cross cutting) elkerülhetetlen jelenség. Azonban a témák további összevonásával még inkább kiéleződne a verseny a pályázók körében, aminek következtében előfordulhat, hogy egy-egy fontos szakpolitikai fejlesztési területet érintő projekt, forrás nélkül maradna. Például, a Horizon 2020 Program által 2018-ban felkínált KKV fejlesztési eszközök rendszere megváltozott az előző évihez képest, így a KKV-k innovatív ötleteinek támogatási versenye minden bizonnyal nőni fog, miután a témák összevonásra kerültek.
Mondja el véleményét, vagy beszélgessünk el róla a Magyar Fejlesztési Központ közeljövőben megrendezésre kerülő képzésein!
Bővebb információ ITT.