A Bizottság elfogadta a Kreatív Európa 2022. évi munkaprogramját, amelyet a kapcsolódó pályázati felhívások közzététele követ majd. A 2021-hez képest közel 100 millió euróval több, mintegy 385 millió eurós költségvetéssel rendelkező Kreatív Európa program – tekintettel a Covid19-válságból és a növekvő globális versenyből eredő kihívásokra – növeli a kreatív és kulturális partnereknek nyújtott támogatást.
A program kulturális ága új felhívásokat és kezdeményezéseket fog magában foglalni a zene, a kulturális örökség, az előadó-művészet és az irodalom területén. Emellett mobilitási programot indít, amely lehetőséget kínál a művészeknek, alkotóknak vagy kulturális szakembereknek arra, hogy szakmai fejlődés vagy nemzetközi együttműködés céljából külföldre utazzanak, ott új közönségeket találjanak, továbbá koprodukciókban és közös alkotási folyamatokban vegyenek részt, vagy bemutassák műveiket.
A MEDIA ág az audiovizuális ágra összpontosít, és 2022-ben számos újdonságot vezet be, így támogatni fogja az innovatív videojátékok és a virtuális valósággal kapcsolatos tapasztalatok fejlesztésének finanszírozását. A „MEDIA 360 fok” elnevezésű új fellépés olyan vezető ipari fórumokat fog megcélozni, amelyek a teljes audiovizuális értéklánc mentén együttműködnek a vállalkozásokkal. Az innováció további fellendítése érdekében bevezetésre kerül a „Media Market Gateway” az ígéretes induló vállalkozások számára. A filmfesztiválok közötti együttműködést hálózatokon keresztül fogják szorosabbá tenni.
Végezetül a szektorközi ág növelni fogja a „kreatív innovációs labor” finanszírozását a több kreatív ágazatot érintő közös innovációs projektek számára, hozzájárulva az új európai Bauhaushoz is. Emellett a médiaszabadság előmozdítását célzó kiegészítő intézkedések révén a hírmédia támogatását is kiszélesíti.
A Kreatív Európa program a kulturális és kreatív ágazatokat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel is foglalkozni fog. A MEDIA által finanszírozott projektek keretében zöldítési és sokszínűségi, többek között a nemek közötti egyensúlyra irányuló stratégiákat is végre kell hajtani. A Kreatív Európa ezért jelentős mértékben hozzá fog járulni a Bizottság fenntarthatósággal és társadalmi befogadással kapcsolatos politikai prioritásaihoz. A program további uniós prioritásokra kiterjedő kezdeményezéseket is magában fog foglalni, így például az antiszemitizmus elleni küzdelemre és a zsidó élet előmozdítására irányuló uniós stratégiához vagy az ifjúság európai évéhez való hozzájárulást.
Bátorítani szeretnénk a kulturális és kreatív ágazatokat, hogy használják a CulturEU-t, a nemrégiben elindított online útmutatót, amelyből a rendelkezésükre álló valamennyi uniós finanszírozásról tájékozódhatnak. Az interaktív weboldal 21 különböző uniós program – köztük a Kreatív Európa és a Horizon Europe, a strukturális alapok és az InvestEU – összesen 75 finanszírozási lehetőségét gyűjti egybe.
A Kreatív Európa program számára 2021 és 2027 között rendelkezésre álló teljes költségvetés mintegy 2,4 milliárd eurót tesz ki, ami a 2014–2020-as időszakhoz képest 63%-os növekedést jelent. A megnövelt költségvetés az Európai Unió azon kötelezettségvállalását tükrözi, hogy az elkövetkező években segítse az ágazat talpra állását és fokozza rezilienciáját. A program három területből áll:
A kreatív ágazatokban tevékenykedő állami és magánszervezetek a Kreatív Európa tájékoztató irodák segítségével pályázhatnak finanszírozásra, amelyek az összes uniós tagállamban és a programhoz társult harmadik országokban megtalálhatók. Az egyes intézkedések részletei és a kapcsolódó jelentkezési határidők az erre a célra létrehozott honlapon találhatók.
Forrás és bővebb információk:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_286
A Kreatív Európa program végrehajtására vonatkozó 2022. évi éves munkaprogram