MFK Magyar Fejlesztési Központ
magyar English
Facebook Akadálymentes verzió
Nyitólap > Hírfolyam > Ötletek – sikerre kódolva

Ötletek – sikerre kódolva

Interjú Bózsik András Pál igazgatóhelyettessel

Magyarországon sok a jó innováció, a kreatív találmány, azonban ezek közül kevés az, amelyik eljut a szabadalomig, sőt a hasznosításig. A piacra juttatás során felmerülő problémákra gyakran nem készülnek fel az ötletgazdák, mert a marketing és az üzleti tervezés nem elhanyagolható munkafolyamatait háttérbe helyezik. A Magyar Fejlesztési Központ projektfejlesztési igazgatósága fokozott figyelmet szentel annak, hogy a projekt felvetések közül kiszűrje az üzletileg megvalósíthatókat és eljuttassa őket a megfelelő pályázati programig. Kevesebb, mint egy év alatt csapatunk háromszázharminc projektötletet monitorozott, ebből több mint negyven pályázat került beadásra. Munkájukról bővebben Bózsik András Pált, az MFK igazgatóhelyettesét kérdezte a Nyerő Magyarok stábja.

=

Hazánk 2004-es európai uniós csatlakozásánál hatalmas kihívás elé néztünk: be kellett hoznunk a több évtizedes kulturális-gazdasági-szociális lemaradást Nyugat-Európa országaihoz képest – mivel később is csatlakoztunk, és eleve hátrányból indultunk. A közvetett, ún. hazai elosztású uniós források beáramlása pedig kánaáni jövőt vetített Magyarország elé. Azonban nem elég a támogatás igénylése, jól is kell sáfárkodni vele.

Bár rengeteg fejlesztés történt 2004–2017 között, és a források több mint száz százalékát lefedtük a 2007–2013-as ciklusban, az áhított „nyugati színvonalat” mégsem tudtuk elérni, és az elindított vállalkozások tetemes része vagy veszteségessé vált, vagy már el is tűnt a piacról. A közvetett, kormányzati elosztású források ideje pedig fogyóban, pillanatokon belül kiéleződik a nemzetközi versenyhelyzet, ami a közvetlen, direkt brüsszeli forrásokat fogja érinteni. Magyarországnak fel kell készülnie a támogatások elapadására és egy újfajta üzleti kultúra elsajátítására, ebben nyújt segítséget a Magyar Fejlesztési Központ (MFK).

Bózsik András már nagy tapasztalatokkal rendelkezik a pályázás, de különösen a Horizon 2020 közvetlen európai uniós program terén, melyet az Unió kutatás-fejlesztési és innovációs politikája hívott életre minden eddiginél nagyobb, közel 79 milliárd eurós költségvetéssel. Ehhez képest a lehetőséget a magyar tudományos világ mindössze harminc százaléka ismeri, és mindössze néhány olyan pályázatmenedzser cég létezik, amelynek konkrét rendszere van a pályázók konzorciumba bejuttatására, vagy önálló pályázat megírására. Ennek megfelelően – noha több korszakalkotó fejlesztéssel büszkélkedhetünk – ezekkel nem hoznak el elég pénzt a magyarok a Horizon 2020 alapból.

Az MFK szakértője által vezetett projektfejlesztési igazgatóság 2016. tavaszán kezdett el működni, azzal a céllal, hogy minél több sikeres pályázatot hozzon tető alá. Ennek egyik módja, hogy adott cégek számára adott projekteket keresnek, melyekhez csatlakozni tudnak. Az MFK ennek érdekében első lépésként felveszi a kapcsolatot a cég munkatársaival (ismeretség alapján, vagy egyszerűen az internet segítségével), majd megindul az egyeztetés a csatlakozásról.

Másik eset, amikor egy adott projektet fejlesztő céggel, szervezettel jön létre kapcsolat, akik írásban vagy egy szóbeli találkozóban körülírják ötletüket, melyre kritikát kapnak. Bózsik András elmondja, nem fukarkodnak az építő jellegű, mégis sokszor kellemetlen megjegyzésekkel, bekérdezésekkel, hiszen ez is a pályázó érdekét szolgálja.

Ha az illető átment ezen a rostán, egy részletes kérdőívet kap, melynek kitöltésével további szűrésnek veti alá elképzelését. Azok a projektötletek, melyek nincsenek üzletileg megalapozva, vagy nem kerül kellő figyelem a bevételre, nem jutnak el a következő lépésig, ami már a projektmenedzsment szintje. Itt az MFK átadja a stafétát a profi pályázati menedzser cégeknek, ezzel, mintegy hidat képez az ötlet és a kivitelezés között.

Az MFK tevékenysége nemzetközi szinten is megmozgatta a szektor képviselőinek figyelmét. Számos külföldi pályázatíró kezdeményezett kapcsolatot a magyarokkal, akiknek a Duna-régió szerte nyolc országban vannak partnerségei. Ez fél év alatt több mint negyven projektet jelentett, amelybe az MFK tudott résztvevőt ajánlani, ezáltal a beadott pályázatok összértékében a magyar szerepvállalás 8,5 milliárd forinttal nőtt.

A nemzetközi partnerek közül kiemelkedik a spanyolországi Inspiralia csoport, amely két évre és hét országra érvényes keretszerződést kötött az MFK-val. Bózsik András hozzáteszi, eseti szerződésnek indult a dolog, és a tény, hogy ilyen pozitívan alakult, azt bizonyítja, hogy piaci rést fed be az MFK munkája, hiszen nincs más szerezet, amely nemzetközi szinten közvetítene a pályázó és a menedzser cégek között.

Az MFK nem akar profilt váltani, vagy bővíteni, nem kíván konkurálni a többi pályázatíró vállalattal. A szakértő szerint így sokkal többet tudnak segíteni, hiszen validálják az ötleteket, és előszűrik a valóban pályázatra alkalmasakat. A segítségnyújtás mellett igen fontos a bátorítás és a pályázókkal való partneri kapcsolat kialakítása, amely már hozott, és a jövőben még több sikertörténetet hozhat a Nyerő Magyarok gyűjteményébe.

vissza  
Hírlevél
E-mail: 
Név: